Allas vår käre Dostojevskij.

Min smak när det gäller böcker är väldigt blandad och eftersom jag är något av en äventyrlig människa så älskar jag en utmaning. Min första bekantskap med Fjodor Dostojevskij skedde under en svenskalektion på gymnasiet som för säkerligen många andra. Jag fattade ett intresse och bestämde mig för att låna en Dostojevskij bok på biblioteket för att se vad det var för något.

Utmaning är det rätta ordet att beskriva mina första intryck av den första boken jag läste, eftersom språket den var skriven på var annorlunda och alla karaktärer hade flera "smeknamn" som ibland inte ens påminde om varandra. Tur det fanns en förteckning i början! Men när jag kom in i boken föll jag direkt. Ett av tidens litterära genier är han och inte bara sättet han berättar på är fängslande utan det är även intressanta ämnen som han behandlar.

I min bokhylla finns två böcker som jag rekommenderar starkt, Idioten och den mest kända Brott & Straff. Jag började med Idioten och det är lite av en mjukstart då jag upplevde Brott & Straff som en lite "tyngre" bok. Är nu sugen att ge mig på Bröderna Karamazov...


image64

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0