Kyrkan.

Gud (humor?!) jag vet inte ens vart jag ska börja. Kyrkbesöket var bland det läbbigaste jag har upplevt på länge. Här trodde jag att vi skulle se en kompis kör framföra någon slags julkonsert i Ålidhemkyrkans lokaler men ack så det utvecklade sig! Så fort jag steg in genom dörrarna och beskådade alla kyrbesökare blev jag rädd. Panikångesten smög sig på som från ingenstans medan jag inväntade min sanna vapendragare. Jiiises!

Värt att noteras är att jag typ inte varit i kyrkan på minst 12 år eller något sådant. Någon gudstjänst eller liknande har jag inte ens något minne av att jag har upplevt (har säkert upplevt men förträngt). Som tur var fanns det ingen präst och ingen gudstjänst utan endast en fantastisk kör som bjöd på en skitbra konsert. Är stolt Erik!

Men detta kyrkbesök öppnade återigen mina ögon till varför jag inte gillar kyrkan. Eller kyrliga upptåg. Tiggeriet mina vänner tiggeriet! Det står en man och pratar om något barnhem mitt i alltihopa där det finns en naken DÖV-BLIND-STUM pojke som ligger i sitt urin eller hur det nu var och verkligen förfasas över att något i den här stilen kan hända. "Kan ni tänka er något så hemskt? Kan ni ens föreställa er?". Ursäckta men tror han att vi lever i någon slags bubbla? Klart vi kan tänka oss klart vi vet. Händer ju massvis med hemska saker mest hela tiden. Klart man är medveten.

Vad jag inte gillar är att man målar upp tiggarhistorien och allt det där för att sedan gå runt med korgar och TIGGA pengar. Mitt bland alla så alla kan se vem "snåljpen" som inte ger något är. Tvinga människor som annars inte hade givit pengar att göra det för att slippa skämmas. Vad fan finns det och skämmas över egentligen? Om man inte har kontanter på sig?  Om man inte vill? Om man senast igår skänkte 100 kr till rädda barnen eller någon annan organisation?

Det går emot mina principer. Den smöriga historien var överhuvudtaget pinsam enligt min mening men låt gå. Hade de sedan upplyst om och ställt korgar där man kan lämna sina donationer på vägen ut hade det varit okej. Då är det upp till var och en. Då är det inte tiggeri. Jag hade inga kontanter. Så jag satt där som ett dumt fån och tittade på tjejen som kom fram till mig och skakade och viftade pengakorgen. Jaha? Undrar om de tar kort...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0